torsdag 30 december 2010

När ska man elitsatsa

När ska man börja elitsatsa på hockey, eller någon annan idrott?

Många ungdomstränare är duktiga på att påpeka att unga ska prova många sporter och att utöva många sporter. Men jag tror lika många tycker det är bra, så länge ingen av den tränarens träningar och matcher missas.

Men i vilken ålder ska man satsa? När ska man börja träna hårdare och starta sin elitsatsning?

Jag har ju självklart inget facit på den frågan. Men av egen erfarenhet så tycker jag man kan vänta. Jag hade mått bra av att stanna kvar och spela med kompisarna i lokala laget längre än tills jag var tio.

Jag personligen tycker nog att 14-16 kan vara ett bra åldersspann att påbörja sin elitsatsning. Att välja en sport man antingen satsar helt på eller satsar mer på.

Jag pratar ju bara för mig själv, men jag tröttnade ju på hockeyn dels för jag inte hade den träningspli som krävdes men också för det blev för mycket träning för tidigt. Satt och kikade i en pärm där jag sparat mina gamla träningsscheman. Hittade ett då jag var 12 eller 13 och i december, januari och februari hade jag 5 lediga dagar.

Så som jag skrev i mitt förra inlägg, känn efter och tänk efter då du är redo, som förälder har du ju också ett stort ansvar här! Att känna ditt barn och kanske ta beslutet åt honom/henne.

Hur känner ni barn här? När tycker ni det är lämpligt att elitsatsa?

Vad känner ni föräldrar i samma fråga?

Som sagt jag är inget facit alls i frågan, och egentligen finns väl inga rätt och fel, det är olika från individ till individ. Men skulle gärna få igång en liten diskussion bland kommentarerna och se vad ni tycker!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar