onsdag 23 mars 2011

Ett litet snack med Mark Owuya

Efter ett stort genombrott på seniornivå, enligt mig i alla fall. Så skickade jag iväg några frågor till Mark Owuya. För att höra lite om hans syn på säsongen, framtiden och teknik.

Känns det som du fått ditt "riktiga" genombrott på senior nivå i år?

Det beror på hur man definierar som genombrott

Hade du vågat hoppas på debut i Tre Kronor i höstas innan serie start?
Ja


Vad är dina planer/mål/förhoppningar för nästa säsong? En säsong till i elitserien? Försöka få kotrakt med ett NHL lag?

Mitt mål är, har alltid varit och kommer alltid vara NHL. Men hur det blir nästa säsong är svårt att svara på nu eftersom man fortfaranade måste fokusera på att spela bra nu.

Vilka klubbar har du hört ifrån som visat intresse att kontraktera dig nästa säsong?

Djurgården

Vad känner du är anledningen du kunnat ta chansen så bra då du fick den? Är du en bättre målvakt i år än du var förra året?

Jag har blivit bättre tekniskt, men det jag förbättrat mest är den mentala biten. Så med tanke på det är jag en bättre målvakt i år.

Jag som målvaktstränare kan ibland känna och bli lite frustrerad över att du jobbar så långt in i målet. Men jag förstå du har en tanke med det eftersom du gör det väldigt konsekvent. Vad är det som gör du jobbar så långt in och inte kommer ut lite mer för att täcka mer av målet?

Intressant att jag stötte på en annan målvakts polare idag som frågade samma sak haha.

Anledningarna är flera, bland annat är att jag märkt att man inte vinner lika mycket yta i förhållande till reaktionstid.

Med andra ord, om jag står t.ex. en dec utanför målgården och det kommer ett skott mot stötkrysset måste jag ju fortfarande röra mig mot stötkrysset för att göra den räddningen. Det tarr ju fortfarande samma tid att göra samma rörelse om jag står längre in, men efter rörelsen täcker jag ju lika mycket i båda lägena. Samtidigt har jag mer reaktionstid.

En annan anledning är att man är snabbare till alla lägen ifall det inte blir skott, eller om det blir skott följt av retur.

Det varierar givetvis från läge till läge, men i grunden handlar det snarare om att jag hellre sätter mer press på mig själv och högre krav på att kunna läsa skottet snarare än att förlita mig på att jag ska täcka mer.


Vad tycker du är dina starkaste sidor som målvakt?

Min inställning

Efter Marks svar blev jag lite nyfiken på svaret på fråga 6, om varför han jobbar så långt in i målet och jag och Mark hade en liten diskussion om just det.

En fundering bara, om du står längre ut, blir ju rörelsen du måste göra för att rädda i ytterläg mindre eftersom boxen blir mindre om du täcker mer mål. Gör du sen rörelsen framåt och attackerar pucken blir den ju ännu mindre.

Jag kan säga att jag fick lära mig att attackera pucken sedan jag var 9, men det fanns sen en anledning att jag slutade med det när jag var 18 :)

Sen gäller det ju alltid att vara öppen för nytt

Men angående att stå långt in kan du faktiskt kolla på Lundqvist, även Giguere och Hiller
Men kanske framförallt den förstnämnda, då är det ändå NHL oxå

Så det är väldigt intressant tycker jag



Foto: Daniel Pettersson
http://danielpettersson.com/

Jag måste erkänna jag gillar Mark mer och mer som målvakt och som människa. En ödmjuk kille med båda fötterna på jorden som har tränat hårt och kämpat för att nå dit han nått. Jag gillar Marks inställning, han verkar leva i nuet och framförallt så verkar han inse att hockey är idag, inte vad som hände igår eller ska hända imorgon. Såg honom snacka om det i en intervju på Canal+ också. En grymt bra inställning tycker jag.

Just som målvakt gäller det att kunna gå vidare, inte bara dag för dag utan minut för minut, efter tex misstaget Mark gjorde i derbyt, måste man som målvakt kunna glömma och gå vidare. Sen ska man självklart gå igenom saker och ting efter matchen och se varför det blev som det blev och jobba på att hitta bättre lösningar.

Jag är beredd hålla med Mark att hans inställning är en grymt bra egenskap och styrka han har, sen skulle jag vilja lägga till vilja och som han själv svarar lite tidigare det mentala.

Tackar Mark för en intressant "pratstund" och att han tog sig tid att svara på mina frågor.

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Det är ju tydligt att det är plojlandskamper det handlar om när Mark och Johan Gustafsson är uttagna som målvakter.
    Mårts som ALLTID tjatar om att de bästa spelarna ska vara uttagna i Tre Kronor - vilken hycklare.

    SvaraRadera
  2. Vilka målvakter skulle med då?

    Johan Gustafsson har jag dålig koll på, men han kom ju med efter sent återbud av Daniel Larsson.

    Men Pelle vilka skulle varit med?

    SvaraRadera