tisdag 22 mars 2011

Nu får det vara nog!

Jag skrev om det här om dagen, men har stört mig på det ännu mer nu. När ska klubbarna ta sitt ansvar? När ska gnället på domare i media sluta? Vad har laget att vinna på det?

Senast idag står AIK:s Gunnar Persson i tv och säger att Färjestad får med sig billiga utvisningar men att det visst dom ju skulle hända redan inna matchserien. Ett sådant uttalande tycker jag ska straffas med böter och avstägning.

Det är dags för klubbar, spelare och ledare att ta ansvar nu. Att spela hockey och svara på frågor om hockey i media, sen hålla käften.

Spelare och ledare måste ju fatta att fans, supportrar och hockeyknattar sitter och tittar, och tycker det är okey snudd på påstå domaren är mutad eller i alla fall dömer med fördel för ena laget. Att det skapar en mycket tråkig stämning för domaren i arenan, att det skapar ilska på läktaren något vi inte behöver mer av. Att det skapar dålig stämning på isen.

Samma när Christian Eklund står och säger Luleå filmar, eller Bulan Berglund säger Djurgården bara tacklas mot huvudet. Vilken stämning tror dom det skapar i klackarna? Om ni undrar så titta på en eftersändning från någon av matcherna mellan DIF - LHF, varje gång en Luleå spelare blev tacklad blev publien helt vild i Luleå, i Stockholm blev dom galna varje gång en Luleå spelare ramlade. Är det den stämningen spelare och ledare vill ha på läktarna? Mer har än kärlek?

Det här har gjort mig förbannad och besviken på riktigt!

Så mitt förslag, inför böter och avstägning för att komma med påståenden om att domare dömer fördelaktigt för ena laget eller förfördelar det ena eller andra laget. Eller säga saker som uppviglar till hätsk stämning på läktarna. Helt enkelt inför nolltolerans för beskyllningar av olika slag.

Jag tror ju en sak som skulle förminska detta gnäll och beskyllningar, är att domarna dömer efter samma nivå som i grundserien. För det kan domare och kontrollanter påstå att dom gör, men det vet och ser alla att dom inte gör. Helt plötsligt kan man haka och hålla fast hur mycket som helst, och tackla mycket mer vårdslöst. Men det är ingen ursäkt bete sig som en idiot i intervjuer!!
Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Och, vilket kanske är det allra viktigaste. Släpp munkavlen på domarna och tvinga DOM att prata så vinner dom (mer) respekt och förståelse.

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte det?

    Skulle du känna ja ja dåså är det ju lugnt, om domaren efteråt säger jag gjorde fel tog fel beslut efter att ha dömt emot Luleå? Varför ska domarna behöba stå och förklara eller bekräfta dom gjort fel? Vad vinner vi på det? Tycker du eller någon annan supporter det skulle vara eller inte skulle vara utvisning tex så tror jag inte att domaren förklarar hur han tänkte såg på situationen ändrar något heller...

    Däremot är jag för att släppa alla bilder på alla videogranskningar. Samt att domaren ska berätta direkt varför eller varför inte målet godkänts...

    SvaraRadera