söndag 20 mars 2011

Vad är klubbarnas ansvar?

Efter sista dagarnas bloggerier och skriverier pajkastning och skitkastning, har jag funderat över en sak.

Vad har klubbarna för ansvar egentligen?

Är det okey att som Christian Eklund stå i TV och anklaga Luleå för att filma? Jag förstår varöfr man gör det, för att få domarna att titta en gång extra, för att starta ett psykologiskt krig. Men är det okey?

Är det okey att som Luleå anklaga hela Djurgården för att spela medvetet fult, att medvetet försöka skada Luleås spelare i varje närkamp? Det görs ju av samma sak som Christian Eklunds uttalande. Men är det okey?

Har inte spelare och ledare något ansvar alls? Är det okey ayy säga vad som helst i media?

För jag tror ju orden eldar på supporters och media mer än domare och diciplinnämnden. Där tror jag faktiskt inte det ger varken bu eller bä, faktiskt.

Men bland supporters på läktaren och på bloggar, där eldar det på och stämningen blir hatisk och tråkig. Kan det till och med leda till tråkigheter på och utanför arenor?

Klubbarna säger sig vilja stävja våld och hat på läktaren, är det då rätt att kalla Bröderna Abbott för systrarna Abbott, eller att hela Luleå filmar, eller att Djurgården försöker skada Luleå spelare?

Är det okey?

För en sak som jag är säker på, är att supporters är enögda som dom största sykloperna någonsin, och säger Christian Eklund att Luleå filmar och är mesar då tror Djurgårdens supporters på det, när dom då får höra Luleå anklaga Djurgården för att försöka skada Luleås spelare skapas irritation, ilska och i vissa fall hat.

Jag själv försöker vara objektiv, men lyckas nog inte så värst bra alla gånger, som jag i försök till diskussioner med Luleå fans insett att dom inte heller lyckas med. Hade våra diskussioner blivit så hetska, eller ens funnits om spelare och ledare i lagen knipt käft med falska anklagelser?

Fär sanningen, den är nog att Djurgården absolut gått in vårdslöst i en del tacklingar senast i match sex av Jimmy Ölvestad. Om jag tror det var meningen att skada eller att armbågstackla, nej det tror jag inte. Att det blir fel med kroppen full av adrenalin, ja mycket troligare. Men att som Bulan Berglund säger att han räknat till 12 tacklingar mot huvuden, nej det tror jag inte.

Sanningen är nog också att Luleå inte filmar mer än något annat lag, men att då man är mindre än i stort sett alla sina motståndare så ramlar man lättare.

Min fråga, är det okey för spelare och ledare att uttala sig hur som helst i media?

Nu ska jag halvt dö i eftermiddag.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar