söndag 20 mars 2011

Semifinal klart

Jaha ja, semifinalklart.

Viktor Fasth - Alexander Salak, eller AIK - Färjestad

Anders Nilsson - Andreas Hadelöv eller Luleå - Skelefteå

Den målvakt som imponerat mest än så länge är ju överlägset Viktor Fasth som hjälpte sitt lag AIK att slå ut HV71 i raka matcher. Där han var sjukt bra och hade en räddningsprocent på otroliga 97,28.

Viktor kommer möta Alexander Salak, har inte sett så mycket av Färjestad än så länge i det här slutspelet, Salak var ju riktigt bra i grundserien. Av det jag sett av Salak i slutspelet så har han släppt en del halvbilliga mål men har ju godkända 91,56, så han måste ju spelat helt godkänt och faktiskt tog han ju Färjestad vidare med 4-1 i matcher.

Jag tror att Viktor måste stå på huvudet riktigt ordentligt i den här matchserien för att klara av att ta AIK vidare till final och jag skulle bli grymt imponerad och förvånad om han lyckas med det. Färjestad har ju haft det relativt enkelt mot AIK i serien, vilket ju i och för sig inte betyder ett skit nu i slutspelet. Men jag håller Färjestad som favoriter...

I den andra semifinalen har vi Andreas Hadelöv med tonnvis av erfarenhet mot den helt färska Anders Nilsson. Jag tror ju som jag skrev tidigare att Nilsson och Luleå kommer ha nytta av att Nilsson fick spela sju matcher och den avgörande i sudden. Tror det var grymt viktigt för hans nerver.

I den här serien är det defensiva Luleå mot offensiva Skelefteå, visst är det att spela på ytterligheterna. Men Skelefteå spelade en offensiv hockey och gjorde massor av mål, medans luleå gjorde färre. Jag tror och hoppas (inte för att Luleå slog ut Djurgården) att Skelefteå vinner den här serien. Målvakterna är rätt likvärdiga men jag tror Skelefteås förmåga att göra mål kommer vara avgörande.

Så om mina tips slår in, så kommer vi se Färjestad - Skelefteå i final.

Vad tror ni?

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Färjetad har haft det enkelt mot AIK i grundserien ja. Det stämmer. Färjestad är det enda laget som AIK inte har plockat en enda poäng av. DOCK Färjestad har inte mött Viktor Fasth i en enda av dessa matcher. I det första mötet var det Christopher Heino-Lindberg (förlust 0-3) i AIK-kassen, andra mötet Vesa Toskala (förlust 1-2) och möte tre till fem Björn Bjurling (förluster 1-6, 1-3, 0-3).

    Det verkar som om folk lätt glömmer bort det när de noterar just att Gnaget gått noll poäng mot Färjestad den här säsongen. Jag tror att AIK:s saga är all här men att de mycket väl kan vinna både en och två matcher, båda på hemmaplan. Sen beror det ju på hur pass vassa Färjestad är i första matchen, gör dem en HV kan det stå 0-2 efter de två första matcherna och då kan det bli samma scenario som i kvarten ;-)

    AIK har dock haft svårt att näta på Salak men besegrar dem det spöket, precis som dem gjorde med Daniel Larsson, som dem haft svårt att näta på tidigare under säsongen så kan det mycket väl bli en och annan seger som sagt.

    SvaraRadera
  2. Ja det kan det absolut bli.
    Men Färjestad är varnade och inte heller lika proppmätta som HV var. Nu möter AIK ett lag som är lika hungrigt som dom själva, och lika villiga göra skitjobbet. Jag tror det blir svårt. Kika på resultaten du skrev här ovanför tre gjorda mål på fem matcher svårt för Fasth om målskyttet inte lossnar rejält.

    Fasth har varit helt grym i slutspelet, men jag har svårt att tro han fortsätter ligga på 97 % hela slutspelet och då måste AIK börja göra mer mål.

    Men självklart har dom chansen, men då måste dom vara bättre än FBK både målmässigt, viljemässigt och hockeymässigt. Jag tror inte dom kommer vara det. Men snart vet vi :-)

    SvaraRadera