torsdag 24 mars 2011

Häng inte med huvudet

En sak jag tänkte på just när jag fick se highlights från Luleå - Skelefteå är att Anders Nilsson hängde han rätt mycket med huvudet och såg uppgiven ut.

Jag gillar inte när man gör det som målvakt jag tycker det sänder helt fel signaler till utespelarna. Självklart ska man bli besviken, kanske till och med arg när man släpper in mål. Men jag tycker inte man ska visa det, utan visa att du fortfarande är på, att du kommer ta nästa puck. Du kommer ju också ge dina motståndare extra energi då dom ser att du ser uppgiven ut.

Foto: Daniel Pettersson
http://danielpettersson.com/

Samma sak känner jag för målvakter som efter ett insläppt mål, lyfter armarna och pekar mot sina utspelare och visar upp en uppgiven gest. Som att ni står ivägen eller täcker inte bra nog eller vad man nu menar. En målvakt ska aldrig skylle ifrån sig då han släppt in ett mål, även om han blev täckt av egen spelare eller dom inte kom in i skottlinjen. Som målvakt är det ditt jobb att se pucken och rädda pucken, gör du inte det är det ingen annans fel.

Så, häng inte med huvudet och se uppgiven ut, men skylle inte heller ifrån dig på dina utespelare.

Har man däremot gjort en jätte groda, eller en dålig match kan man be om ursäkt efter matchen. Men visa inget under matchen.

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Oj, då får Daniel Larsson hålla tal om alla hans blunder i HV iår....

    SvaraRadera
  2. :-)Fast Adam jag tror HV:s backar står i större skuld till Daniel än tvärtom...

    SvaraRadera