tisdag 15 mars 2011

HV måste komma under skinnet på Fasth

Japp, snart dags för nedsläpp i AIK - HV71.

Måste match för HV, som ju spelat bättre och bättre för varje match men utan att få till det mot ett mycket bra AIK, med en Viktor Fasth i toppform längst bak.

Det ska bli roligt att se matchen, och se vad HV har för plan för att få till det mot Viktor. Mitt tips, som inte är vetenskap på något sätt. Men in med folk framför mål, skym Viktor stör honom få honom ur balans. Få till styrningar och jobba stenhårt på alla returer.

Skjut skotten ca 35 cm över isen intill stolparna eller uppe i kryssen. Det är ju dock allmän kännedom att dom ställena är svårast.

Jag tror det gäller för HV komma in under huden på Fasth idag, få honom ur balans. För dom måste inte bara vinna en match utan fyra raka. Då tror jag det är viktigt få ett psykologiskt övertag och komma in under skinnet på Fasth.

Nu ska jag skriva saker som jag är totalt emot, men som jag tror HV måste ta till. Kör över Fasth, slå med klubborna över handskarna, snacka med honom hela tiden. Försök få honom ta en utvisning.

Jag tror dock HV får svårt att lyckas då Viktor sätt sjukt säker och lugn ut, han har inte hetsat upp sig. Han hade tur som inte fick en femma när han spearade Laine i pungen. Men annars har han varit iskall, bara åkt därifrån och låtit HV spelarna snacka och hugga. Det är mer Viktor som vunnit den psykologiska kampen mot HV, som uttalar sig som att dom spelar mot en spelare. Att få HV att känna så är ju grymt mycket värt, om HV lägger så mycket fokus på en spelare så tror jag det är kört för HV redan ikväll...

Så hur går det ikväll?

Vi hörs!

6 kommentarer:

  1. Grejen är den att den som skulle göra skitjobbet äri Kanada.... han skulle kunna sätta fast Bång i försvaret och i anfallet stå framför Fasth, Fasth hade ej rört Ward.
    Så den respekt HV levt på var han som är i Kanada nu. Iår vågade fler lag hugga på Daniel Larsson/Andreas Andersson mer än förra året. Iår var det fritt fram tt göra jyv nyp på HV-spelare för ingen i HV ville ge igen. HV:s polis är och förblir historia och dne slutade 2011. Frågan är om elitserien eller HV ens får någon i samma karaktär med den histroik av fighter i NHL/AHL som Ward hade till Sverige igen? Jag undrar jag. SSK hade Chris Dingman och Modo Mojzis. Men Ward är en Fighting-award=)

    SvaraRadera
  2. Jag tror utgången av denna kvartsfinal hade blivit exakt densamma med Ward. Han är en dussinspelare som inte gjort någon skillnad.

    Dels har AIK inte spelat fult på HVs målvakter eller fult alls. Jo visst Fasth högg Laine på pungen. I övrigt har ju HV tagit flest puckade och onödiga utvisningar.

    Lance Ward må vara tuff i svenska ögon sett, men har är ju en dussinspelare som hockeyspelare. Om ens...

    AIK vann i mina ögon för att ALLA spelare var beredda att göra skitjobbet mer än HVs, Falks checking from behind som "avgjorde" match tre. Samt att Viktor Fasth varit helt överlägsen HVs målvakter.

    SvaraRadera
  3. Oftast då jag pratar om hockey är det mest ur kanadensisk synvinkel. Eftersom Ward hade en roll i laget du vet "rollspelare" som var polis, att stå upp för sina kamrater behöver man ej vara talang på skridskor, skott utan hans talang var just att stå upp då det hettade till. Ok AIK spelvändningar hade Ward inte stoppat han är ju segare än Luoma=) Men fysiskt sätt hade han tex yxat av bångs klubba före han gör mål tex i sista matchen, eller iallfall stå ivägen. Han skulle troligtvis vara in face på Fasth vilken Ledin lyckades med få gånger. Han skulle även läxa upp en del från AIK, tex Blomdahls på Thörnberg, då han ej var på isen gjorde ingen nåt dte blev en utvisning till HV och en"bengal" ej säker. Men en fighting mellan blomdahl och Ward i tex första matchen hade kanske överägt till HV då AIK insett att Blomdahl inte är nåt att tillföra som polis mot ward=) Så jo, det finns många sett att vinkla matcherna på om Ward varit med. Ur svensak ögon ser många "poliser" som fega, men de gör sitt jobb och du vet att jantelagen är hög i detta landet då någon gör sitt jobb till 100%. I Kanada är han känd fighter, tvivlar på om många visste Wards meriter första året han var i Sverige.

    SvaraRadera
  4. Nej jag anser inte Ward som feg, antagligen långt ifrån.

    Men jag tror ändå inte hans medverkan skulle gjort någon skillnad på slutresultatet.

    Enligt mig gick det som det gick för att HV var proppmätta och inte kunde tända till tillräckligt för att vinna mot ett AIK som spelade med hjärta.

    Jag tror också att behovet av "poliser" i sverige är överdrivet. Då alla sorters slagsmål straffas med matchstraff och avstägning.

    Jag tror också Ward fått högst begränsat med istid, då hans kvaliteer på isen hade straffats med två minuter i stort sett varje gång han använt dom.

    Matchserien var inte specielt hård eller ful, så Wards spetskompetens hade inte kommit till användning särskilt mycket. :-)

    SvaraRadera
  5. Detta kan man prata om hur mcyekt som helst, att Ward inte haft nån betydelse är ju inte helt fel, men i ett litet hörn. Då AIK körde sitt offensiva spel i HVzonen och HV-spelare ständigt fick försvaras sin målvakt för att ingen inger respekt.

    Menar varken Almqvist/björk/torp,Pustiola/Luoma inger samma respekt som Ward. Ward hade kunnat stoppa inkilningar vid stolparna som AIK sökte sig vid. Sen under avblåsningar hade Ledin kunnat leva ut sitt rätta jag för Lance komme till undsättning.

    Vad gäller psykologi så är HV sämst utan polis i laget. Tiden då Hv mötte DIF på 1990-talet nån kvartsfinal, så la sig ju HV i princip ingen ville ge igen och detta kändes vid nu också mot AIK iår att ingen vågade gå fram med en ful armbåge eller openice på någon AIK:are, fråga erkgärds.

    Det jag vill ha sagt är att jag tror HV hade vaknat då de insåg att bar EN våga göra den där openice tacklingen, en som kan stoppa inkilningarna vid stolpen, en sm kan stå framför egna målet och rensa. Många AIK-mål var ju mitt framför målet. Så jag tror att Ward hade väckt enegin i laget.

    Ward gör inte ett helt lag, men biten som HV sakande var just det där att "kliva fram", att stå i vägen, att ta en 5+20 bara för att röra om, att stå framför egna målet, att kunna stå framför andra målet och stångas. Då man ej har någon sådan profil så sjunker laget, finlirare kan man va men att spela mot ett annat som spelar för klubbmäket med fint spel funkar ej.

    SvaraRadera
  6. Det kan jag hålla med om, till viss del. För samtidigt är en 5+20 så farlig i slutspelet.

    Kolla Alms i match tre den blev helt matchavgörande. Så jag tror inte Ward fått spela sitt vanliga "fula/hårda" spel för en eventuell fem minuters utvisning kan bli för kostsam.

    Däremot att ha en spelare som tar en monstertackling kan absolut väcka laget.

    Jag tror ju också då det gäller Ledin, att han fått koppel av Janne Karlsson och inte får spela på det sätt han gjort förr. Just för att inte ta onödiga utvisningar.

    Nu var ju också HV:S boxplay uselt, så det hade ju kunnat straffa sig rejält.

    Men jag förstår vad du menar, fast jag tycker inte det är rätt väg i ett slutspel. Att dra på sig onödiga utvisningar...

    SvaraRadera