söndag 13 mars 2011

Inte lätt för en eventuell ny Djurgårds målvakt

Fans till Djurgården pratar och skriver mycket om att det måste värvas en ny målvakt till nästa säsong, att dom Djurgården har inte duger till nästa säsong.

Den målvakten som kommer in, om nu Djurgården värvar en eller två nya målvakter kommer dom ändå ha rätt stor press på sig att spela för jävla bra. I år har Mark Owuya 92,69 % och 2,18 mål/match på sina 32 matcher medans Stefan Ridderwall har 90,05 % och 2,80. Så ingen av målvakterna har dåliga siffror i år, men supportrarna är ändå jätte missnöjda med målvakterna. Att komma in och få bättre siffror än Owuya kommer ju inte alls vara lätt.

Jag tror att supportrarna dömer Mark på andra grunder än det han faktiskt har presterat. För att han har ju presterat riktigt bra i år, han har verkligen hjälpt Djurgården att ha chansen att vinna matcher. I ärlighetens namn har heller inte Djurgårdens försvarsspel varit efter instruktionsboken i år och målvakterna har fått mycket skott på sig i lägen där DJurgården haft pucken under full kontroll.

Vad det är fans och "experter" bedömer Mark efter vet jag faktiskt inte. Kanske ligger hans idol deltagande honom i fatet, fortfarande. Kanske att han är en avslappnad lugn kille som inte hetsar upp. Att folk tror han är oseriös och inte bryr sig, men det är ju absolut folk som inte pratat med Mark eller sett honom träna. Killen är precis lika seriös som alla andra elitidrottare om inte mer.

Visst har han en egen stil, men det har ju alla målvakter, och det är ju inte stilen som avgör hur bra målvakt du är utan hur många puckar du räddar. Eller?

Så om fansen tror och hoppas att en ny målvakt innebär ännu bättre placering eller slutspel nästa år, så ska dom nog tänka om. För det är få målvakter som kan komma in i Djurgården nästa år och hjälpa laget ännu bättre eller ge laget ännu mer chanser att vinna matcher.

Men så är det ju med hockey och fans, man har sina favoriter och dom är för alltid helonförklarade. Micke Tellqvist är en sådan för Djurgården. Micke är ju en grym målvakt en grymt bra kille och en Djurgårdare. En sån som fansen vill se i Djurgårdströjan till varje pris!

Jag skulle också gärna se Micke i Djurgården igen, men jag ser gärna att Mark och för den delen Stefan är kvar nästa säsong!


Foto: Daniel Pettersson
http://danielpettersson.com/


Vi hörs!

6 kommentarer:

  1. Har du sett Owuya spela överhuvudtaget eller är det bara statsen du lutar dig mot? Jag hade haft en största respekten för Mark om han hållit en jämn och hög nivå. Men när han gör saker som i derbyt, där Bång snodde pucken av honom för att han Mark fumlade med den och sedan inte åker och byter ut sig själv och står i intervjuer efteråt och säger "shit happens" det är det som har fått oss supportrar att helt tappa förtroendet för honom. Sådär agerar man bara inte i ett derby. Lägg därtill alla returer han släpper rakt ut i banan. Jämför med aiks Fasth. Han fångar puckarna och de få gånger han släpper returer är det nio av tio gånger ned i hörnen eller så kort framför sig att han sen kan blockera pucken. När det gäller Mark fångar han en av 20 puckar, 19 går rakt fram i returer.
    Där har du det stora problemet till folks aversion mot Mark. Hans nonchalanta spel och agerande som dyngspridare av returer.

    SvaraRadera
  2. Jag har sett i stort sett alla Djurgårdens matcher i år och några träningar.

    Vilka målvakter gör inte en eller kanske två jätte tavlor per säsong? Kika på Hadelöv en av seriens bästa mot Linköping här om dagen när han trodde det var avaktande utvisning och åkte av banan och Linköping höll på att sätta den i öppen kasse.

    Sen köper jag heller inte resonemanget att det "bara" är statsen jag skulle lutat mig mot. Statsen ljuger inte. Mark hade bäst procent i serien.

    Mark har en egen stil och visst släpper han en del returer och ser ibland ut att inte alls ha koll på läget. Men du räddar inte 92 % av skotten om du inte har koll.

    Även Fasth släpper en del dåliga returer senast igår mot HV på första målet. Men jag håller med Fasth släpper mindre och bättre returer, helt klart.

    Men likaså, Mark tog 92 % av skotten han fick på sig... Det kommer inte alls bli lätt att vara bättre för en eventuell ny målvakt.

    Eller hur?

    Han kanske får bättre förtroende hos fansen och blir mer poppis, men att vara bättre blir svårt.

    Sen håller jag med Mark, shit happens. Visst är det kanske dumt stå och säga så i en intervju direkt efter matchen. Men det var ju verkligen exakt vad som hände. Killen är 21 bast och gör sin första säsong i elitserien, ge honom en chans eller två!

    Jag skulle inte haft någon respekt för Mark om han bytt ut sig själv efter en sån tabbe. En målvakt som inte klarar en motgång är ingen målvakt jag vill ha i mitt Djurgården. Jag tycker aldrig en målvakt ska byta ut sig själv, det är coachens jobb att byta ut och bänka spelare!

    Håller inte heller med dig att Mark skulle spela eller vara nonchalant. Killen är en av dom mest seriösa jag stött på.

    Jag tycker inte han släpper så mycket mer returer än den genomsnittlige målvakten heller. Jämfört med Fasth absolut, men han är kanske bäst i serien på den punkten.

    SvaraRadera
  3. Men du verkar inte förstå det speciella i att förlora en vanlig match och göra bort sig och göra det i ett derby mot aijk if solna. I det sistnämnda är det helt jävla oacceptabelt att göra som Owuya gjorde. Jag kan förstå ditt resonemang om att en målvakt aldrig ska byta ut sig själv men samtidigt måste ha en målvakt så pass stor självrannsakan att inse att det är bättre att lämna över spaden till någon bättre lämpad. Och just den situationen jag talar om i derbyt var en typisk sådan. Jag och många difare med mig kan också se att Mark radar upp fin stat och att han har potential att bli en stor keeper. Inget snack om saken MEN det är just hans agerande i derbyt som har gjort att folk har sån aversion mot honom. Det han gjorde där är oförlåtligt, faktiskt. Du frågade ju anledningen till varfor folk vill ha en ny keeper i DIF och där har du svaret. Kanske inte det du förväntat dig men så är det. Det är så snacket går.
    Sen är det ju så att en "normal" målvakt gör 2-3 tavlor per säsong. Inte mer. Från Mark ser man en i varanann, var tredje match.

    SvaraRadera
  4. Tycker det är sjukt att en tavla i en match ska göra så ens egna fans inte gillar en... Även om det är mot AIK.

    Håller inte heller med dig att Mark gör tavlor så ofta.

    Håller inte heller med dig om att Mark skulle bytt ut sig efter den tavlan.

    Har skrivit om den förut, och ser hellre en målvakt göra en sådan tavla som inte är på ett målvaktsingripande. Än att som Anders Nilsson som släppte en från två meter utanför blå. Det är en värre tavla i mina ögon.

    Men jag accepterar att du har en annan åsikt, och har förstått vissa supportrar har bestämt sig om sin åsikt kring Mark. Även om jag tycker den är orättvis och onyanserad.

    En undran bara, fansen förlåter ALLA utespelare som gjorde två sjukt dåliga matcher i derbyna? Det är bara målvakten som inte är tillåten göra misstag?

    SvaraRadera
  5. Hade han gjort det mot bönderna i Brynäs, Färjestad eller Linköping, då hade vi bara ryckt på axlarna åt det. Men som jag skrev - matcherna mot aijk är säsongens klart viktigaste att vinna. Och att då göra ett sånt misstag och inte byta ut sig själv och framförallt att han stod och SKRATTADE efteråt i interjvun och sade "shit happens" gör att han är rökt för gott hos oss supportrar, även om han skulle leda oss till SM-Guld.
    Stefan släppte ett par billiga i det första derbyt också men det var helt annan sak. Han var ändå med och försökte rädda puckarna. Han SPELADE INTE PUCKEN rakt i gapet en en aijkspelare.

    Och om du såg det andra derbyt var ju vi på väg in i den matchen och ta över den, hade gått från 0-3 till 2-3 och var på väg in i matchen när han gjorde sin grej som gjorde att luften gick ur laget fullständigt. Jag tror att vi hade vänt det andra derbyt till seger med ett normalt målvaktsingripande. Vad gäller utespelarnas insatser så var de kanske heller inte av bästa märke - men som jag skrev. Vi hade spelat upp oss rejält i det andra derbyt och var på väg att ta över det helt.

    SvaraRadera
  6. Det tycker jag säger mer om dessa supportrar än om Mark... Jag HATAR AIK och att förlora mot dom är det värsta som finns, mår dåligt ett dygn innan derbyna och två efter om det blir torsk. Men skulle aldrig dömma en av våra egna så...

    Jag tycker han gjorde helt rätt som stod kvar. Att vi var på väg ta över matchen är också grovt överdrivet, AIK var bättre dom två första matcherna.

    Att målet var psykologiskt viktigt håller jag dock med dig om, det kom vid ett dåligt tillfälle. Men att matchen annars slutat annorlunda, omöjligt att säga AIK hade rätt bra koll på oss.

    Mark har med råge betalat tillbaka oss för den tabben! Senast igår mot Luleå...

    SvaraRadera